środa, 22 października 2014

(od)lot z dzieckiem, czyli Londyn part. 1

Jak dobrze przygotować się do lotu samolotem z małym dzieckiem? Bardzo dobrze. Niezależnie od tego, czy lot jest krótki czy długi podróżując z żywym niespełna dwulatkiem, lepiej być przygotowanym na wszelkie atrakcje. Nasz lot z Katowic do Londynu trwał zaledwie ok. 1,5 godziny, a byłam pewna, że z Benem nie obejdzie się bez dodatkowych emocji.

Jeśli korzystacie z tanich linii lotniczych, to pewnie wiecie, że czasem można upolować naprawdę atrakcyjne ceny biletów. Niestety, często wiąże się to z pewnymi niedogodnościami, jak np. niezbyt sprzyjająca pora wylotu. Dlatego naszą podróż rozpoczęliśmy już od pobudki o 3 nad ranem, potem jazda na lotnisko i cała przeprawa do odlotu. Pomimo, że Ben akurat tak wczesną pobudkę zniósł naprawdę dobrze, warto wcześniej pomyśleć o bardziej "ludzkiej" godzinie wylotu :)

Co zabrać ze sobą do samolotu w bagażu podręcznym? My mieliśmy pod ręką:
Kocyk i płaską poduszeczkę Bena,
Ulubionego Misia, bez którego ta podróż w żadnym wypadku nie mogłaby się odbyć,
Wodę, kupioną w strefie bezcłowej
Kanapkę,
Zapasowe ubranie,
Pieluchy, choć Ben już jest na co dzień "odpieluchowany", to jeszcze w takich sytuacjach zakładamy,
Telefon z wgranymi "Teletubisiami", autka

Zapasowe ubranie i pieluchy przydały się bardzo szybko, gdyż Ben podczas startu tak się namiętnie wyrywał, komunikując przy tym wszystkich współpasażerów o swojej niedoli, że jakimś cudem zmoczył spodnie, w dodatku nie tylko swoje ale i M. (niestety o zapasowym ubraniu dla dorosłych nie pomyśleliśmy) :)
Dziecko poniżej 2-go roku życia podróżuje na kolanach rodzica przypięty do niego specjalnym pasem. I to była nasza tykająca bomba. O ile sam samolot w niczym Benowi nie przeszkadzał i był względnie zadowolony, o tyle kiedy trzeba było przypiąć go pasami i miał tak wytrzymać całą procedurę startu (co zajęło ok.20min.) zaczęła się jazda.
Znacie to, kiedy lecicie gdzieś, lub podróżujecie w inny sposób i jakieś dziecko krzyczy, płacze, wyrywa się, a wszyscy współpasażerowie patrzą na przemian z politowaniem i ciskającymi gromami z oczu? Cóż, tego dnia to było nasze dziecko. Zarówno przy starcie, jak i lądowaniu dał popis swoich umiejętności, a my mistrzowski pokaz cierpliwości. Dlatego dla odmiany zamiast się zachwycać nad dzieckiem, napiszę: dzielni my- rodzice! :).

Po tym krótkim, acz wyczerpującym locie dotarliśmy do Londynu. No, nie tak odrazu, najpierw oczywiście jazda samochodem z lotniska, gdyż Luton na którym lądowaliśmy znajduje się ok. 50km od centrum Londynu.

Zamiast tradycyjnej herbatki wypiliśmy porządną kawę i ruszyliśmy nacieszyć oczy (w zasadzie po raz kolejny, ale z Benem po praz pierwszy) to, co każdy turysta lubi najbardziej :)

Big Ben - kiedy zaczęliśmy spacer szybko sobie przypomniałam jak wietrznym miastem jest Londyn, wiało na potęgę, zwłaszcza na mostach i przy wielkich budynkach, które idealnie sprzyjają przeciągom.

The Shard. Budynek został zaprojektowany przez włoskiego architekta Renzo Piano, liczy sobie 309,6 metrów, co daje 72 kodygnacje i jest najwyższym ukończonym wieżowcem w Europie. Wierzcie mi, kiedy stanie się pod nim i spojrzy do góry to robi wrażenie! Na ostanich piętrach jest taras widokowy dla zwiedzających.

St Paul's Cathedral. Znajduje się w samym sercu londyńskiej dzielnicy City of London. Wewnątrz katedry znajduje się kilka galerii, wśród nich Whispering Gallery (Galeria Szeptów); dzięki doskonałej akustyce można się tam porozumiewać szeptem z odległości 30m.

London Eye. Oko Londynu, to koło obserwacyjne znajdujące się południowym brzegu Tamizy, między mostami Westminster i Hungerford. Ma wysokość 135 metrów, a jego pełny obrót trwa około 30 minut. Tuż pod "Okiem" znajduje się skwer, na którym odpoczywaliśmy po dłuuuugim spacerze, a nieopodal podziwialiśmy ulicznych artystów:

Mój mały artysta :)

30 St Mary Axe. Wieżowiec znajduje się w głownej dzielnicy finansowej City of London. Został zaprojektowany przez Normana Fostera, liczy 40 pięter i 180 m wysokości. Dzięki temu nieco stożkowemu kształtowi nie powoduje on takich przeciągów na poziomie ulicy, jak pozostałe wysokie budynki. Nazywany jest też "korniszonem", ale słyszałam różne inne ciekawe nazwy :)

To tylko oczywiście mały wycinek tego, co Londyn ma nam do zaoferowania. Już tego dnia widzieliśmy o wiele więcej, jednak zamieszczenie zdjęć wszystkich wspaniałych, ciekawych, starych, czy współczesnych tworów architektury tego miasta byłoby po prostu niewykonalne :) A przed nami były jeszcze dwa wspaniałe tygodnie.

W tym poście chciałam pokazać, jak kontrastowy jest krajobraz tego miasta. Nowoczesne, metalowe, szklane formy, przeplatają się z pomnikami, katedrami, monumentalnymi budynkami. Już samo to tworzy niepowtarzalny klimat, który jest wart zobaczenia tego na własne oczy.

Zwiedzanie z dzieckiem, oczywiście nie jest tak beztroskie jak w pojedynkę. Tu pora na drugie śniadanko, tam drzemka, trzeba zaleźć miejsce na obiad, czy zmierzyć się ze zwykłym marudzeniem. Jeśli do tego dołożymy niemowlaczka naszych kochanych P&P, który regularnie (a nawet bardziej) domaga się karmienia, przewijania i innych zabiegów, to mamy niezły młyn. W tłumie z dwoma wózkami i czterema dorosłymi osobami trzeba  nieźle manewrować i wszystkiego pilnować. Tak więc może i jest to kompletny odlot, ale wspomnieia nieziemskie!

W kolejnym poście będą zdjęcia na luzie. Kadry uchwycone w biegu, kilka rzeczy które przykuły nasz wzrok...

Judyta.

1. Jak dobrze, że wróciłaś! I jak dobrze, że z Londynem, do którego planujemy się wybrać:) My też w wakacje odbębniliśmy nasz pierwszy lot. O ile droga do celu przebiegła w zachwytach dla naszego super spokojnego dziecka, to tak...po locie w drugą stronę powinszowaliśmy sobie nawzajem dzielności:) Pozdrawiam.

2. Wizja lotu z Frankiem mnie przeraża :( Dlatego też odkładamy wakacje w ciepłych krajach na przyszły rok - może wtedy wytrzyma :) cudowne zdjęcia :) Kocham Londyn za jego niezależność :)

1. E tam, przy odpowiednio dużej dawce cierpliwości wszystko się da :) też za to kocham Londyn :)

3. Super!Bedziecie mieli co wspominać choć Ben na pewno nie będzie nic pamiętał..
    Z chcęcią jeszcze raz bym odwiedziła Londyn :)

4. :) wakacje - nic dodać, nic ująć!

5. Zachciało mi się:) dobry post, dzięki:D

Pomimo od-lotu widać, że świetnie się bawiłaś:)

6. Lubię Londyn! Ach, jak ja lubię Londyn:)) Świetną wycieczkę mieliście, mimo samolotowego dyskomfortu :)

7. Ja też lubię Londyn, w przeciwieństwie do mojego męża, który jak klasyczny Angol spoza Londynu Londynu nie cierpi, w związku z czym nie byłam już tam daaaaaawnooooo... A przez Twojego posta mi się chce! Hmmm... Tymczasem do środkowej Anglii lecimy już za 2,5 tygodnia, hurra! Podobnie jak Ty też bardzo dobrze czuję się na Wyspach i świetnie tam wypoczywam. A Ben jaki już duży! I jaki obcięty! Wow! No - i gratuluję sukcesów odpieluchowych! x

1. Dla mnie w tym mieście jest magia, ale wiadomo, że rodowity Anglik inaczej go postrzega...a nie, ja sobie nie dam wmówić, że z Londynem jest coś nie tak, hihi :)) Co do włosów, to obcinanie maszynką M. okupione wielkim płaczem, więc już odrosły, a ja ścinać na razie nie zamierzam :)

8. Super zobaczyć Londyn Waszymi oczami. Dla mnie to magiczne miejsce. Też się wybvieramy. Z Dwójką. Będzie wesoło:)

1. super! Pewnie będzie wesoło, ale i wspomnienia niesamowite :)

9. Londyn to moje marzenie!
    A jak z noclegami, jak mam ich szukać ?

1. my nie musieliśmy szukać noclegów :) ale ogłoszeń nie brakuje. Można oczywiście skorzystać z hoteli,czy taszych hosteli (np. na booking.com). Często jest tam też opcja "Bed and Breakfast",czyli nocleg z angielkim śniadaniem :) Kiedy byliśmy tam kilka lat temu na dwa tyg. skorzystaliśmy z prywatnych ogłoszeń (na londynek.net). Choć często chcą kaucję, równowartości tygodnia lub dwóch, nam udało się dogadać i jej nie płaciliśmy :) Najdroższe noclegi będą te w pierwszej strefie, zdecydowanie warto zdecydować się na 2,czy 3 strefę. Jest blisko do centrum, a koszt noclegu spada nawet o połowę.

2. Dzięki za info, kiedyś chcę odwiedzić Londyn, moje marzenie ;)

3. Nie dziwię się i polecam, ja jestem całkowicie zakochana :)

Dziękuję za pozostawiony po sobie ślad!